وبلاگ رسمی سلمان حدادی

ارتباط مستقیم با سلمان حدادی

شطرنج از دیدگاه مستبصر سلمان حدادی

 

لا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم

 

پیشگفتار

الحمدالله رب العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبینّا محمّد و آله الطّاهرین المعصومین سیّما بقيّة الله فی الارضین مولانا و صاحبنا و امامنا حجّة بن الحسن المهدی روحی و ارواح العالمین له الفدا و لعنة الله علی اعدائهم و مخالفیهم اجمعین الی قیام یوم الدّین من الاوّلین و الآخرین آمین ربّ العالمین

چند روز پیش از طریق یکی از بستگان مطلع شدیم که متأسفانه در مدارس دبیرستان بازی شطرنج را به صورت رسمی جزء برنامه­های دانش­آموزان قرار داده­اند لذا از باب وظیفه تصمیم گرفتیم که جزوه­ای مختصر در این مورد تهیّه کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم. تا مردم ندانسته مرتکب گناهی کبیره نشوند.

انشاء­الله تعالی مورد قبول حضرت مولانا صاحب العصر و الزمان# قرار گیرد.

 

 

 

اهداء:

 

به حضرت صدّیقۀ شهیده امّ ابیها فاطمه زهرا÷ به امید روزی که فرزند برومندش تشریف بیاورند و بدعتهایی که در دین جدّ بزرگوارشان| بوجود آمده را ریشه‌کن کنند.

 

پیامبر اکرم| فرمودند: (اِذاظَهَرَ البدَع فَعَلَی العالِم اَن یُظهَرَ عِلمَهُ) زمانی که بدعتها ظاهر شدند پس وظیفۀ عالم است که علمش را ظاهر کند.

از این فرمایش رسول خدا| استفاده می­شود که دفع بدعتها بر عالم واجب است (فعلی العالم) اما با کمال تأسف در این زمانه می­بینیم که بدعت‌های زیادی به وجود آمده و بسیاری از اهل علم، سکوت کرده­اند بعضی هم با مهر تأیید بر این بدعتها آنها را بیشتر رواج داده­اند و عده‌ی کمی انجام وظیفه می­کنند. و این مصداق کلام حضرت سیدالشهداء× است که فرمودند: (النّاس عبیدالدّنیا و الدّین لعق علی السنتهم یَحُوطُونه مادَرّت معایشَهُم فاذا مُحِّصو بالبلاء قَلّت دیّانون)[۱][۱] این همان آزمایش الهی است و در این آزمایش عده‌ی اندکی قبول می­شوند.

باید توجه کرد که بدعت چیست؟ و مصادیق آن کدام است؟

هر چیز جدیدی را در دین بدعت می­گویند و مصادیق آن بسیار است و هر حرامی که حلال شده و هر حلالی که حرام شده را در برمی­گیرد.

امام صادق× فرمودند: (حلالُ مُحَمَّدٍ| حلالٌ اَبداً الی یومِ القیامه و حَرامُهُ حَرامٌ اِلی یَومِ القِیامَه لا یکون غَیره ولا یجیءُ غَیره).[۲][۲]

یعنی هرچیزی را که رسول خدا| حلال شمرده است حلال است و هر چیزی را که حرام شمرده­اند حرام است تا روز قیامت غیر از این نیست و غیر از این هم نمی‌آید. احکامی هم که فقها حکم به حلال و حرام آنها می­دهند باید طبق فرمایشات اهل بیت^ باشد.

همچنان که حضرت صاحب الاَمر (روحی و ارواح العالمین له الفداء) فرمودند: که در حوادث واقعه به راویان احادیث ما رجوع کنید.

یعنی کسی باشد که کلام ما را به شما برساند اما باید توجه داشت که نمی­شود به هر کسی رجوع کرد.

چرا که امام عسکری× در روایتی زیبا بیان کرده‌اند که فقیه مورد تأیید ائمه^ چه شرایطی باید داشته باشد. حضرت× فرمودند: (وامّا مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهاءِ صائِناً لِنَفْسِه حافِظاً لِدینِه مُخالِفاً عَلی هَواهُ مُطیعاً لِاَمْرِ مُولاهُ فَلِلْعَوامِ اَن یُقَلِّدوُهُ وَذلِکَ لا یَکُونُ اِلاّ بَعْض فُقَهاءِ الشّیعه لا کُلُّهُم…)

(یعنی فقیهی که می­توانید از او احکام دینتان را بگیرید و از او تقلید کنید باید در مقابل هوای نفس مقاوم باشد و از روی هوا و هوس احکام را تغییر ندهد و نگهبان مذهب و تابع فرمایشات اهل بیت^ باشد و این صفات یافت نمی­شود مگر در بعضی از فقهای شیعه نه همه آنها).

از این روایت هم استفاده می­شود که همۀ کسانی که ادعای مرجعیّت دارند مورد تأیید حضرت صاحب الأمر× نیستند و باید در انتخاب مرجع تقلید خیلی دقت کرد تا انسان به اشتباه نیفتد.

بعضی از احکام را معصومین^ به صورت عام بیان کرده­اند مثلاً فرموده­اند: قمار حرام است و بازی با آلت قمار نیز حرام است در این گونه موارد بعضی از فقها بازی با شیئی را که قبلاً آلت قمار بوده ولی الآن با آن قمار نمی­شود را جائز دانسته­اند و بعضی نه.

امّا حکمی را که معصومین^ به صورت خاص بیان فرموده‌اند مثلاً بازی با شیئی را حرام دانسته با قطع نظر از اینکه قمار است یا نه و دلیلی هم بر اینکه آن حکم را برای زمان خاصی بیان فرموده­اند در دست نیست نمی‌شود گفت که چون الآن با آن قمار نمی­شود جائز است.

یکی از این موارد که ائّمۀ معصومین^ در روایات فراوان مردم را از آن شدیداً نهی فرموده­اند شطرنج است که قرآن کریم با کلمۀ میسر آن را بیان فرموده است. خدای متعال در سوره مبارکة مائده آیة ۹۰ و ۹۱ می‌فرماید {یا ایّها الّذین آمنوا اِنّما الخَمرُ و المَیْسِر و الانصاب و الازلام رجسٌ من عمل الشیطان فاجتنبوه لَعَلَّکُم تفلحون (۹۰) انّما یرید الشّیطان اَن یُوقَعَ بینکم العداوه و البغضاء فی الخمرو المیسر و یصدّکم عن ذکر الله و عن الصلاة فهل أنتم مُنتَهُون (۹۱)}

(ای کسانی که ایمان آورده­اید جز این نیست که خمر و میسر و ازلام پلید و از کارهای شیطان است از آنها دوری کنید اگر می­خواهید رستگار شوید * جز این نیست که شیطان می­خواهد به وسیلۀ شراب و میسر بین شما دشمنی و کینه اندازد. و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد آیا نهی خدا شما را از اینها باز نمی­دارد)

در این آیات خدای متعال میسر را در کنار شراب قرار داده و پلید و سلاح شیطان برای گمراه کردن مردم وغافل نمودن از یاد خدا بیان فرموده و به صراحت مردم را از آن نهی کرده­اند اما باید تحقیق کنیم تا بیابیم که میسر چیست؟ و مصادیق آن کدام است؟ تا مرتکب آن نشویم و (نعوذبالله) مورد غضب پروردگار خویش قرار نگیریم.

برای روشن شدن این مطلب به کلام مُفَسّرین حقیقی قرآن یعنی پیامبر| و اهل بیت ایشان^ مراجعه می­کنیم.

حضرت علی بن موسی× در تفسیر میسر فرمودند:

(اِنَّ الشَّطرنج و النَّرد و أربعة عشر، و کلّ ما قُومِر علیه منها، فهو میسر)

همانا شطرنج و نرد و اربعة عشر و از آلات هر چیزی که با آن قمار می­شود میسر است[۳][۳].

امام باقر× نیز فرمودند: (یَدخُلُ فی المَیسِر العب بالشطرنج و النرد و غیر ذالک من انواع القمار) (بازی با شطرنج و نرد و هر قماری از مصادیق میسر است)[۴][۴]

همچنین حضرت موسی بن جعفر× فرمودند: (النرد و الشطرنج و الاربعه عشر بمنزلة واحده، و کلّما قومِرَ علیه میسر) (نرد و شطرنج و اربعه عشر یک حکم دارند و هر چیزی که با آن قمار می­شود میسر است)[۵][۵].

در این روایات و روایات دیگر معصومین^ به صورت عام هر آلت قماری را میسر دانسته­اند اما شطرنج را مخصوصاً ذکر فرموده­اند. و از مصادیق میسر دانسته­اند و در روایات دیگر که در صفحات بعد (انشاءالله) خواهد آمد. مردم را از حضور در مجلس شطرنج و حتی نگاه کردن آن نهی کرده­اند.

معصومین^ چون حجتهای خدای متعال هستند و به ارادۀ الهی صاحب علم اولین و آخرین هستند اگر قرار بود روزی شطرنج و بازی آن جائز شود حضرات معصومین^ با این شدّت آن را نهی نمی­کردند.

و خوب است اهل علم به این موضوع اهمیت دهند و مواظب باشند که مبادا به دام فتوای بدون اجتهاد خود افتند.

همچنان که امام صادق× به عنوان بصری فرمودند: بپرهیز از اینکه در چیزی به رأی خویش عمل کنی و در هر امری که راهی به احتیاط دارد جانب احتیاط را رعایت کن و از فتوا دادن بپرهیز همچنان که از شیر (درنده) گریزانی و گردنت را پل عبور مردم قرار مده.

بترسیم از روزی که منادی ندا دهد {وَ قِفُوهُم اِنّهُمْ مَسْئُولُون}.[۶][۶] (نَگهشان دارید باید جواب پس بدهند)

اما باید توجه داشت که روایات نهی از شطرنج و بازی با آن، تنها آن دسته از روایات نیست که در تفسیر میسر آمده است بلکه ائمه معصومین^ در روایات مستقل مفصّلاً به این موضوع پرداخته­اند و راهی برای جواز به این بازی شیطانی نگذاشته اند و کسی که شیعۀ آن بزرگواران است و ایشان را پیشوایان خود و حجت­های الهی می­داند باید به فرامین آن بزرگواران گوش دهد و عمل کند و به خاطر هوای نفس و وسوسه­های شیطانی مرتکب معصیت الهی نشود.

در کتاب وسائل الشیعه[۷][۷] آمده است که شخصی از اهل بصره خدمت حضرت موسی بن جعفر× رسید، عرض کرد من در جلسه افرادی که شطرنج بازی می­کنند شرکت می­کنم ولی خود بازی نمی­کنم و فقط به آنها نگاه می­کنم حضرت موسی بن جعفر× فرمودند: (مالَکَ و المَجلِس الّذی لایَنظُرُ اللهُ الی اهله)
تو را چه کار با مجلسی که خدا به اهل آن نگاه نمی­کند (و نظر رحمتش را از آنها برداشته).

چطور است که به راحتی شطرنج را رواج می­دهیم و توجه به فرمایشات معصومین^ نمی­کنیم اما تا گرفتار می‌شویم دست به سوی آن بزرگواران دراز می­کنیم.

در روایت دیگر امام صادق× می­فرماید: (لاتُسَلِّمو علی صاحب الشَّطرنج و النَّرد) به صاحب شطرنج و نرد سلام نکنید.

این که حضرت صادق× مردم را از سلام کردن به شطرنج باز نهی می­فرماید: نشان از کثرت زشتی این عمل دارد

مرحوم آیت­الله شهید دستغیب در کتاب گناهان کبیره باب ۱۴ این روایت را آورده است و همچنین مرحوم شوشتری هم در کتاب خصائص الحسينيّة به آن اشاره کرده است که حضرت رضا× فرمودند: چون سر مقدس حضرت سیدالشهداء× به شام بردند یزید (ملعون) دستور داد سر را گذاشتند و بر آن سفره طعام قرار دادند و با یارانش به خوردن طعام و آشامیدن فقاع (آبجو) مشغول شدند و چون فارغ شدند دستور داد تا سر مبارک آن حضرت را در طشت زیر تخت او گذاردند و بساط شطرنج را بر آن پهن نمودند و آن (ملعون) به بازی شطرنج مشغول شد و امام حسین× و پدر و جدش^ را یاد می­کرد و استهزاء و مسخره می­نمود و هر وقت از همبازی خود می­برد سه جام فقاع می­خورد و آن مقدار که در جام مانده بود نزدیک آن طشت می­ریخت پس هر کس از شیعیان ما باشد از خوردن فقاع و از بازی شطرنج دوری می­کند. و هر کس که چشم او به فقاع و شطرنج افتد باید حضرت حسین× را یاد کند یزید و ال زیاد را لعنت کند و اگر چنین کند خدای متعال گناهان او را پاک می­کند هر چند به تعداد ستارگان باشد.

اگر فقط همین یک روایت را در نهی شطرنج داشتیم شیعه را برای دست برداشتن از این کار شیطانی کفایت می­کرد.

همچنین در کتاب وسائل الشیعه از امام صادق× روایت شده که فرمودند: (الَّعب بها شرک و الخائض یده فیها کا الخائض یده فی لحم الخنزیر لاصلاة له حتّی یغسل یده و النّاظر الیها کالنّاظر الی فرج اُمّه)

بازی با شطرنج شرک است و کسی که دست در آن گذاشته مانند کسی است که دست در گوشت خوک گذاشته است نماز ندارد تا اینکه دستانش را بشوید و کسی که به شطرنج نگاه می­کند مانند آن است که به عورت مادر خود نگاه کرده است.

با این همه آیات و روایات در نهی شطرنج بهانه­ای باقی نمی­ماند تا کسی به دنبال این عمل شیطانی رود. اما چقدر پسندیده است کسی که خود را ارادتمند به اهل بیت^ می­داند و در مشکلات دست به سوی ایشان دراز می­کند و امید این دارد که شفاعت آن بزرگواران شامل حالش شود هر روز در اعمال خویش نظاره کند چنانچه امیرالمؤمنین× فرمودند: (لَیسَ مِنّامَن لّم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلَّ یَومٍ) از ما نیست کسی که
هر شبانه­روز به حساب خویش رسیدگی نکند و کارها و رفتار خویش را با میزان اعمال رسیدگی کند و به روایات و وصیّتهای ائمۀ معصومین^ مراجعه کند و خود  را به گونه­ای بار بیاورد که مورد رضایت خدای متعال و اولیاء الهی باشد.

سخن را کوتاه می­کنیم و به این مناسبت دل می­دهیم به وصیت امام صادق× به عبدالله بن جندب.

ای عبدالله ابلیس (ملعون) دامهایش را در این دار فریب گسترانیده و هدفی جز گمراه کردن دوستان ما ندارد. دوستانی که حقیقتاً آخرت در نظرشان بزرگ جلوه کرده آنطور که حاضر نیستند چیزی را به جای آن برگزینند.

آنگاه فرمودند: آه آه، قلوبی که مملو از نور خداست همانا دنیا در نظر آنها همچون ماری  گزنده و دشمنی است که زبانش از سخن بازمانده آنان به خدا انس گرفته و از آنچه خوش گذرانان بدان انس گرفته­اند وحشت دارند. اولیاء حقیقی ما، همانهایی هستند که خدا
به واسطۀ آنها هر فتنه­ای را خاموش و هر بلائی را برطرف می­سازد.

ای پسر جندب بر هر مسلمانی که خود را آشنای ما می­داند فرض است که در هر شبانه­روز عمل خود را بر خودش عرضه کند و نظری به آن بیندازد اگر عمل نیکی دید بر آن بیفزاید و اگر بدی و گناهی مشاهده کرد از آن استغفار کند تا روز قیامت خوار نگردد.

خوشا به حال بنده­ای که به آنچه خدا به خطاکاران داده از نعمتهای دنیا و شکوفه­های به بار نرسیده آن، غبطه نخورد.

خوشا به حال بنده­ای که آخرت را طالب باشد و برای آن سعی و تلاش کند.

خوشا به حال بنده­ای که آرزوهای دروغین او را به خود سرگرم نکند.

سپس فرمودند: خدا رحمت کند قومی را که چراغ و روشنی بخش راه ما هستند و با اعمالشان به قدر وسع و طاقتشان مردم را به سوی ما دعوت می­کنند نه مانند آنها که اسرار ما را آشکار می­سازند.

ای پسر جندب! همانا مؤمنین کسانی هستند که از خدا می­ترسند و از این بیم دارند که مبادا چراغ هدایت از ایشان گرفته شود. پس چون خدا و نعمتهایش را به یاد می­آورند می­هراسند و نگران می­شوند و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر ایمانشان افزوده شود به خاطر آنکه قدرت و سیطرۀ نفوذ الهی را نظاره می­کنند و همواره بر خدا توکل می­کنند.

ای پسر جندب! چقدر عمر جهل و نادانی دراز و ریشه و اساسش مستحکم گردیده و این بدان خاطر است که مردم دین خدا را به بازی گرفته­اند به طوری که حتی آنکس که می­خواهد با عملش به سوی خدا تقرب جوید بدلیل جهل و نادانیش غیر خدا را اراده می­کند و آنان هم ستمکارانند.

ای پسر جندب اگر شیعیان ما استقامت می­ورزیدند. ملائکه با آنان مصافحه می­کردند و ابرها بر آنها سایه می‌افکندند و روزها همچون خورشید می­درخشیدند و
از بالا و پائین روزی برایشان می­بارید و از خدا چیزی درخواست نمی­کردند مگر اینکه اجابت می­شد و خدا به آنها عطا می­فرمود.

ای پسر جندب! در مورد گنهکاران که هم‌کیشان تو هستند (شعیان­مایند) جز خیر سخنی مگو و به درگاه خدا استکانت و زاری کن تا خدا به آنها توفیق دهد و برای آنها از خدا توفیق توبه بخواه و بدان که هر کس که ولایت ما را قصد کرده و ما را دوست بدارد و دشمنان ما را دوست نداشته باشد و آنچه را که می­داند بگوید و در آنچه نمی­داند یا در آن مشکل دارد اظهار نظر نمی­کند عاقبت در بهشت است.

ای پسر جندب! هر کس بر عمل خویش اتکال و تکیه داشته باشد هلاک گردد و آنکس که بر گناه کردن جرأت پیدا کرده و بر رحمت خدا تکیه کند نجات نمی­یابد عرض کردم پس چه کسی نجات می­یابد؟ فرمودند آنانکه میان ترس و امید به سر می­برند طوری که از شوق ثواب و بیم عقاب گوئی دلشان در چنگال پرنده­ای اسیر است.

ای پسر جندب! هرکس دوست دارد که خدا حورالعین را به عقد او درآورد و با تاجی از نور در قیامت محشور فرماید، برادران مؤمنش را مسرور کند.

ای پسر جندب خواب را در شب و کلامت را در روز کم کن چون در بدن انسان چیزی کم سپاس­تر از چشم و زبان نیست، همانا مادر حضرت سلیمان به پسرش نصیحت کرد که پسرم از خواب (زیاد) بپرهیز چون در روزی که مردمان به عمل خود نیازمندند تو را فقیر و دست خالی می­گذارد.

ای پسر جندب! همانا شیطان دامها و قلابهائی دارد که با آنها صید می­کند مواظب باشید گرفتار دام و قلابهایش نشوید، عرض کردم دام و قلاب شیطان چیست؟ فرمودند: اما دامهای او ممانعت از کمک به برادران دینی است و اما قلاّبهایش غافل ماندن از بجای آوردن نمازهای واجب است و بدان که خدا به چیزی بالاتر از قدم خیر برداشتن برای برادران مؤمن و زیارت آنها بندگی نشده. وای بر کسانی که نمازها را سبک می‌شمارند و نسبت به آن کاهلی می­کنند. آنان که در خلوتگاه به خواب غفلت فرو رفته و در زمانی که باید دین خدا را ترویج کنند به خدا و آیات خدا استهزاء می‌کنند که خدا در حقشان فرموده در آخرت بهره­ای ندارند و خدا با آنها سخن نمی­گوید و به ایشان نظر رحمت نمی­نماید و عذابی دردناک منتظر آنهاست.

امیدوارم کسانی که این جزوه را مطالعه می­کنند از کلام اهل بیت^ بهرمند گردند و مردم را از این منکر (شطرنج) نهی کنند و راه هدایت را در پیش گیرند.

 

(والسلام علی من التبع الهدی)

 

بیائیم با تکثیر این کتاب نام خود را در دفتر موالیان اهل‌بیت^ ثبت کنیم و ذخیرة آخرت خود قرار دهیم. انشاء الله تعالی

 

[۱][۱]. مردم بندة دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست تا زمانی دور آن می‌گردند که برای زندگی مادّی آنها مفید است و زمانی که امتحان می‌شوند عدة اندکی دین دارند.

[۲][۲]. کافی، ج ۱، ص ۵۸، ح ۱۹٫

[۳][۳]. البرهان جلد ۳ ص ۲۸۲

[۴][۴]. تفسیر نورالثقلین جلد ۱، ص ۶۶۹

[۵][۵]. وسائل الشیعه باب ۱۳۲

[۶][۶]. صافات آیه ۲۴٫

[۷][۷]. جلد ۱۲، ص ۲۴۱ و جلد ۱۷، ص ۳۲۲

, ,

5 ديدگاه درباره “شطرنج از دیدگاه مستبصر سلمان حدادی

  • ی بنده خدا می‌گه:

    سلام.
    دراینکه این احادیث ازائئمه معصوم هست هیچ شکی نیست،اما عزیزم همان امام معصوم هم توصیه داشتن ک همه باعلم پیش برن وباعلم زندگی کنن،
    گذشته ازاینا ضمن تبریک وخوشامدگویی خدمت شمادوست عزیز به جمع شیعیان علی ابن ابیطالب ،بایدخدمتتون عرض کنم ک این احادیثی ک شما از امامین معصوم نقل کردین این احادیث ضعیف هستن پس میشه گفت شما ازشیعیان اصولی نیستینوازاخبار تقلید میکنین،
    اینجاست ک باید بگم شماهنوزم در شانه خاکی هستین دوست گرامی لطفا بیشتر تحقیق کنین و مراجع روبه نفع اخباریان محکوم نکنین،
    من ی فرد عادی اجتماع تشیع هستم ون اخوندم ونه غیره ،اما درهمه موارد مذهبی ودینی ام تحقیق کردم وراه درست وپیشه راهم کردم،به شماهم پیشنهاد میکنم بیشترتحقیق کنین لطفا مردمو منحرف نکنین ،این جملات شما دقیقا من میدونم سرچشمش ازکجاس لطفا کذب نکنید وبه اقای افظلی هم بگین.
    باتشکر ازشما به امیدظهور ولی نعمتمون واگاهی هرچی بیشتر مسلمانان خدانگهدار

  • امید می‌گه:

    با سلام همانگونه که شما هم فرمودید اولا میسر تنها به شطرنج اطلاق نمی شود بلکه بر کل ما قومر علیه اطلاق می شود پس قید قمار در ان اخذ شده است
    بزرگوار عزیزتر از جان
    هم چنین در زمان ائمه ع چون شطرنح همواره به همراه قمار بوده و اصلا از قمار جدا نشده همواره مذموم بوده است و حتی نگاه به ان نیز ….
    برادرم
    با اوردن روایات غلاظ و شداد و تببین هایتان قصد دارید شنونده را قانع کنید نزدیکی به شطرنج حرام است
    حال انکه شطرنجی که موضوع حرمت بوده با شطرنج امروز کاملا متفاوت است و ان قید قمار هم داشته است

    البته با نظر شما یعنی لزوم دوری از شطرنج موافقم اما نه از باب فتوا به حرمت بلکه از باب احتیاط

  • سید می‌گه:

    تو نجات یافته حضرت زهرایی
    این حرفهایی که میزنی یه جورایی بو داره
    بیا تو تلگرام خصوصی پول بفرست چی میگی آیت الله شدی
    یک کم فکر کن رفتی پیش بزرگان حالا که حضرت زهرا عنایت داشتند اختلاف افکنی میکنی آیات روایت کلی میاری که چی حضرت علی مگر در جنگ ها از صعب دشمن جلوگیری نکرد چرا علیه وهابیت شیعه انگلیسی اسلام آمریکایی چیزی ننوشتی

  • سید می‌گه:

    برو بابا با این شیعهبودنت این چه شیعه ای که مرجع تقلیدت کیه تو بچه وهابی حالا دهه محسینیه واجب میدانی به مدافعین حرم ایراد میگری راستی میگه برو سوریه بجنگ مغازه باز کردی

  • رضاممشی می‌گه:

    من به شما تبریک میگم بابت شیعه شدنتون وامیدوارم که در این راه ثابت قدم باشید . در مورد صفحه شطرنج هم من با شما هم عقیده ام و امید بر این دارم که شیعیان دیگر نیز هم خودشونو و هم دیگران رو از این منکر(شطرنج)نهی کنند
    با تشکر از شما بابت نوشتن این مقاله ی پر محتوا اجرکم مع الله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>